
Dzisiaj opiszemy sobie jak zrobić sprawozdanie finansowe metodą uproszczoną z użyciem WAPRO Fakir. Na początek wyjaśnię, co oznacza ‚metoda uproszczona.
UWAGA: Do prawidłowego działania wg poniższej instrukcji konieczna jest wersja programu WAPRO FAKIR 8.40.4 lub wyższa
WAPRO Fakir oferuje w standardzie generowanie dokumentów BILANS oraz RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT, które są potrzebne do uzupełnienia sprawozdania finansowego. Konfiguracja w/w dokumentów wymaga jednak dopasowania ich indywidualnie do posiadanego planu kont. Czasami może okazać się, że jest to operacja czasochłonna, gdyż istenieje konieczność dopisania formuł zbierających salda bądź obroty z poszczególnych kont. Metoda uproszczona zakłada, że pomijamy konfigurację Bilansu i Rzis w Asseco WAPRO Fakir, uzupełniamy jedynie formularz Sprawozdania Finansowego posługując się danymi przygotowanymi w inny sposób.
Instrukcja krok po kroku, wspierana zrzutami ekranów z WAPRO Fakir
Na początek uruchamiamy funkcję sprawozdania finansowego, poprzez opcję Księga główna -> Sprawozdanie Finansowe

Wybieramy wzór sprawozdania finansowego stosowny dla wielkości firmy

Odznaczamy sekcje sprawozdania Bilans oraz Rachunek Zysków i Strat Dzięki temu otworzy się formularz Sprawozdania Finansowego z pominięciem pobierania danych.

Poniższy edytor formularza Sprawozdania Finansowego jest gotowy do uzupełnienia. Można przystąpić niezwłocznie do jego wypełniania, ja jednak proponuję na początek wydrukować pusty formularz, gdyż na wydruku będzie czytelnie widać, jakie dane mamy uzupełnić. Można również dla ułatwienia nanieść ręcznie na wydruku dane do wpisania, ułatwi to później uzupełnianie w programie.
Edytor sprawozdania prezentuje na czerwono dane wymagane do wprowadzenia. Na wydruku również znajdą się te informacje.

W miarę uzupełniania formularza proponuję zapisywać go co jakiś czas. W trakcie zapisu pojawi się komunikat, że Walidacja wykazała błędy. Nie przeszkadza to jednak w zapisie wersji roboczej formularza, aż do momentu, w którym uzupełnimy całe sprawozdanie.

Po dokonaniu prawidłowego zapisu formularza i walidacji zakończonej sukcesem Po dokonaniu prawidłowego zapisu formularza i walidacji zakończonej sukcesem należy zapisać sprawozdanie w E-dokumentach. Dzięki temu otrzymamy plik XML, gotowy do dalszej obróbki

Plik XML formularza znajduj się w E-dokmentach, gotowy do zapisu na dysku. Plik XML należy zapisac na dysku korzystając z menu podręcznego, klikając prawym na nazwie dokumentu.

Tak wygląda nasze sprawozdanie gotowe do wysłanie do e-KRS

Do celów informacyjnych umieszczam uzupełnione sprawozdanie z przykładowymi danymi, w formacie PDF – SF 2019 by RMR.pdf
Po zakończeniu generowania pliku XML ze sprawozdaniem należy go podpisac podpisem elektronicznym oraz wysłać na swoje konto w systemie e-KRS. Opis tego procesu zamieścimy w kolejnym artykule
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.