Ministerstwo Finansów od dłuższego czasu planowało wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur i w tym celu podjęte zostały stosowne prace legislacyjne. Informacje na temat CRF pojawiały się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa z dnia 30 listopada 2018 roku. Początkowo planowano, że system zacznie działać począwszy od 1. lipca 2019 roku, jednak termin ten został przesunięty. Na jakie zmiany musi przygotować się przedsiębiorca w związku z wprowadzeniem CRF?
Jakie są cele wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur?
Organy zarządzające Unii Europejskiej przewidywały wdrożenie Centralnego Rejestru Faktur już w 2010 roku, a głównym założeniem miało być i jest ujednolicenie kontroli systemu podatkowego we wszystkich krajach członkowskich, w Polsce zmiany nastąpić w bieżącym roku.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, jaki jest cel wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur, określając go jako możliwość lepszej analizy i kontroli pod względem prawidłowości wystawianych faktur VAT. Dzięki funkcjonowaniu CRF łatwiejsze stanie się wykrywanie przestępstw podatkowych i nadużyć przedsiębiorców. Organy podatkowe będą miały możliwość szybkiego sprawdzenia poprawności wystawianych faktur, a dokonywana kontrola będzie zautomatyzowana i zajmie mniej czasu. CRF pozwoli ograniczyć nieuczciwe działanie, a w przypadku jego wystąpienia, szybką eliminację.
Aprosystem.pl – Autoryzowany przedstawiciel oprogramowania Acceco Wapro
Jakie dane będzie zawierał Centralny Rejestr Faktur?
W Centralnym Rejestrze Faktur mają znajdować się dane z Rejestrów VAT i obecnej deklaracji VAT przesyłane zgodnie z wytycznymi nowych plików JPK_VDEK. Plik ma stanowić podstawę do rozliczenia podatku VAT, jak również dostarczać organom podatkowym dane z rejestru VAT w celu weryfikowania ewentualnych nieprawidłowości w rozliczeniach.
Plik JPK_VDEK ma zmniejszyć ilość informacji, jaka trafia do organów, bo wszystko będzie pochodził z jednego źródła. W efekcie łatwiejsza będzie weryfikacja otrzymanych danych, co doprowadzi do skrócenia czasu oczekiwania na zwroty nadwyżek z tytułu podatku VAT, a także przyczyni się do zmniejszenia kosztów związanych z analizowaniem stosownych informacji podatkowych.
Wprowadzenie pliku JPK_VDEK będzie usprawnieniem nie tylko dla organów państwowych, ale też przedsiębiorców, bo stanowi uproszczenie skomplikowanych dotychczas formalności związanych ze składaniem deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. W efekcie zmian podatnik będzie wysyłał jeden wspólny plik dla deklaracji i ewidencji VAT. Wprowadzenie JPK_VDEK będzie skutkowało także wyeliminowaniem załączników VAT-ZZ, VAT-ZD i VAT-ZT, które aktualnie są wymagane przy rozliczaniu podatku VAT w tradycyjnej formie.
Jak będzie prowadzony Centralny Rejestr Faktur?
CRF ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym, umożliwiającym gromadzenie, odbieranie, analizę, a także kontrolę zawartych w nim danych. Prowadzeniem Centralnego Rejestru Faktur Zajmie się Szef Krajowej Administracji Skarbowej, który zostanie upoważniony do weryfikowania otrzymanych plików celem sprawowania kontroli.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.